fran ett sjukbesvar till ett annat.




jag sprang ju till tandlakaren idag pa lunchen, vilken tur att jag bade lyckades fa en tid sa snabbt & att dom tog in nya patienter just nu; det brukar vara jattesvart att skriva in sig hos en tandlakare i England namligen.
hur som helst, det visade sig att jag hade en infektion sa lakaren sa att jag hade tva alternativ:
antingen far jag antibiotika eller sa koper jag nagot som heter Corsodyl, en munskolj som botar infektioner i munnen.
valet var enkelt, da jag de senaste fyra aren eller sa har fatt ca 20 000 penicillindoser och jag nu undviker att ta det sa sallan jag bara kan for att inte bli resistent.
och far jag annu en infektion ska tandfan bort !


pa tal om penicillinkurer;
jag skrev ju ett inlagg om den cystoscopy jag gjorde for nagra manader sedan och har glomt folja upp den har pa bloggen.
jag kan glatt meddela att jag inte har haft en enda urinvagsinfektion efter denna undersokning (peppar, peppar, jag tog i skrivbordet nar jag skrev detta) och mar hur bra som helst.
aven om undersokningen var obehaglig och smatt fornedrande, ar det sa vart det nar du sedan slipper besvaren.
sa ar du som jag och har mycket besvar med aterkommande urinvagsinfektioner, KRAV att du ska fa genomga en sadan har undersokning for det verkar faktiskt vara det enda som hjalper.
har kommer nagra tips sa lange:

*  kissa alltid efter sex
*  drick mycket tranbarsjuice/tranbarsextrakt. finns att kopa pa apotek
*  drick mycket vatska over huvud taget for att skolja ut eventuella bakterier
*  det kan ibland hjalpa mot smartan att halla en blot, varm handduk mot underlivet en stund
*  undvik socker ! bakterier frodas i det
*  frys aldrig ! bar inte lagt skurna byxor ihop med en kort troja (det borde visserligen aldrig vara tillatet)
*  anvand inte sota lukta-gott tvalar nar du duschar da, aterigen, bakterierna trivs i en sadan miljo
*  nar du ar kissnodig - ga pa toa ! hall dig inte





igar var jag forresten pa gymmet for forsta gangen pa ca 3 veckor. jag tog med mig mitt traningsset hem till Sverige for jag tankte att jag iaf skulle komma ut och springa lite i den fina naturen pa min semester...
ni kan ju gissa hur det gick.
men det var superskont att vara tillbaka pa gymmet igar och jag hade mer energi an vad jag hade vantat mig !
nu ska jag tappa nagra kilon !
kanske strava efter det har ?
(ber om ursakt i forvag for bilden, det har ar ett par ar sen och jag var nog ganska vain)





hosten 2007 sag kroppen ut sahar.
det var tider det, haha !



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0