weekend in malmö.


hej allihopa !

jag tänkte att jag skulle berätta om vår härliga lilla tripp till Malmö som vi gjorde i lördags.
Johan fick ju en whiskeyprovning i julklapp av mig förra året och efter en massa kladd hit och dit lyckades vi äntligen boka in ett datum.
Vi hoppade på tåget på morgonkvisten och väl framme i Malmö var det självklart dags för lite shopping! Vi strosade runt ett tag och tog det väldigt lugnt, det var ju därför vi åkte ner liksom..
Vid två-tiden checkade vi in på hotellet, gjorde oss i ordning och vid halv 4 hoppade vi in i en taxi som tog oss till Västra Hamnen där whiskeyprovningen skulle vara.
Och milde tid vad kul det var!
jag kan dricka whiskey men är ingenting jag favoriserar. men vilken ögonöppnare provningen var!
Vi provade fyra olika sorters whiskey och vi fick även tillbehör till. det luktades, smakades, tittades och diskuterades. Han som höll i provningen var kul att lyssna på, det var inte så mycket fakta om "hur" man ska dricka whiskey eller "hur" man lär sig att hitta smakarna, utan han ville att vi själva skulle analysera och verkligen smaka på det vi drack.
Hur som helst, det var två riktigt underhållande timmar som avslutades med en truddelutt på säckpipa. Haha!

Efter provningen hoppade vi in i ännu en taxi och åkte tillbaka in till stan. Vi började leta efter en trevlig restaurang, vi hade fått lite tips men det var ingen som direkt lockade. Vi hittade en restaurang som såg ut att ha väldigt god mat men inredningen kändes bara OK. Vi gick ett lite varv och kom fram till att vi var riktigt hungriga, så vi gick tillbaka och fick ett bord. Tog in en flaska rött och beställde maten. Jag beställde hjort med chévrefyllda kroketter, honungsglacerade rotfrukter och cognacsky och Johan tog vildsvin med tryffelsmaksatt potatiskaka, kantarellsås och rönnbärsgelë.
Suveränt gott! Vi blev båda positivt överraskade, då det fakitskt även var prisvärt.
Dessvärre hände något med vår beställning så vi fick vänta i över en timme på maten, men vår servitris bad om ursäkt och sedan bjöd dom på efterrätt och då var allt förlåtet :)

Vi avslutade kvällen på en engelsk pub och söndagen spenderades i sängen på hotellrummet framför tv:n. Så skönt att bara vara vi två och inte göra någonting, bara bli bortskämda på ett trevligt hotell. Som för övrigt hade en gudomlig frukostbuffé. Mums.

När vi kom hem till Älmhult igen skulle vi ha gått på julskyltning iom att det var första advent, men det blåste så förbaskat så vi struntade i det. Däremot julpyntade jag i lägenheten och vid fem kom mamma och pappa och vi drack glögg och åt pepparkakor i adventsljusens sken. Mysigt :)


Nu är det busy busy busy fram till jul; har hemtenta nästa vecka, ett PM som ska skrivas i juridiken, en rapportinlämning (stooooor rapport) om vårat projekt och sedan en liten inlämning till. Men sen, mina damer och herrar, ska jag ta lite välförtjänt julledighet.


... och så måste jag ju bara berätta att jag fick godkänt på tentan i nationalekonomi. wohoooo !!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0