den svenska avundsjukan.



ge mig styrka.
jag är så arg att jag kokar.

tog min vanliga runda på PT-Fia idag och fick se detta :




det här är nog det värsta jag har hört i hela mitt liv.
det finns nog inget som gör mig så irriterad som påståenden som detta.
för det första: vad är det som säger att man har ätstörningar/är träningsnarkoman bara för att man redan är smal och väljer att leva ett hälsosamt liv ?
att vara sund är väl för helvete inte samma sak som att vara sjuk ?! och vad är det som får folk att slänga ur sig såna här elakheter ? är det för att Fia tackar nej till snabba kolhydrater och socker och att hon, ovanpå detta, redan är smal ?
för tro mig, hade en överviktig person ätit samma mat som Fia och tränat på samma sätt hade folk peppat peppat peppat.

jag vet inte hur många av er (mina fina läsare & vänner) som någongång har läst Fias blogg, men så här ser hon i alla fall ut:




Fia har, enligt mig, den perfekta kroppen.
den är sund, den är stark och den är snygg.
Fia äter nyttig, bra mat. hemlagad, näringsrik och god mat.
mycket grönsaker, fett och proteiner. lite långsamma kolhydrater på det.

ja, Fia är smal.
jag själv är inte mycket större.
men när ska människor förstå - att vara hälsosam är så mycket mer än att bara vara smal.
det handlar om balans, det handlar om kroppens insida och det handlar om ens psyke.
jag äter nyttigt och tränar för att jag mår så otroligt bra av att leva så. jag pressar min kropp på gymmet för att jag vill bli stark. för att jag vill att min kropp ska klara av att hänga med i 70 år till.

jag får ofta höra kommentarer som:
"men du kan ju äta vad du vill, du som redan är smal" och "men varför tränar du så mycket ? du är ju redan smal !"
saken är den att jag VILL INTE äta onyttigt.
jag VILL INTE stoppa i mig skräpmat som snabba kolhydrater, halvfabrikat och en massa socker, för min kropp blir sjuk av sådan mat. jag blir dålig av den.
och dessutom tycker jag inte ens att skräpmat är gott !
jag blir så trött !
är det bara tjockisar som ska få beröm för att dom tränar ?!


det gör mig verkligen irriterad när folk påstår att hälsosam mat är "äcklig mat".
jag tror dessutom att de människor som slänger ur sig såna här kommentarer äter (ursäkta ordvalet) skitmat 5 av 7 dagar i veckan och inte har någon som helst koll på sin egen hälsa.
dessutom kan jag garantera att det ligger 100% a-v-u-n-d-s-j-u-k-a bakom dessa utlåtanden. jajemän, den svenska avundjsukan har slagit till igen.
är den inte bara för härlig ?



jag säger bara såhär:
ist för att klanka ner och komma med absurda anklagelser om ätstörningar mot någon som tycker om att ta hand om sig själv & sin kropp - ta en titt på er själva, börja motionera och sköt era egna liv.
eller varför inte ge en komplimang till den som faktiskt har tagit steget och börjat vara snäll mot sin kropp genom bra mat och regelbunden motion ?




eller låt bara bli att läsa om ni nu tycker det är så jobbigt att ha en bra hälsa.



Kommentarer
Postat av: fia.

Jag letar deltagare till mitt och linns lag i bloggruset och hittade detta inlägget, som du gjorde min kväll! Tusen jättestora tack för de fina orden och inlägget! Det värmer verkligen min pollensjuka själ :) och välkommen till Team Flina! jag återkommer på mejl.

2011-04-25 @ 22:55:17
URL: http://ptfia.se
Postat av: fia.

attans, insåg precis att du bor i småland! Nästa gång :)

2011-04-25 @ 22:56:37
URL: http://ptfia.se
Postat av: amanda

AAAAH fia vad ledsen du gör mig !

jag som hade sett fram emot detta så mycket :)

tusan att man inte bor i Stockholm. går det inte lösa på nåt annat sätt ? att jag kanske löptränar och ger dig utförlig data om puls, tid och hastighet ?

jag är ju supertaggad för det här :)

2011-04-26 @ 10:13:19
URL: http://misslewis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0