10 augusti 2010.



jag sag en intressant dokumentar pa tv igar dar dom listade varldens farligaste djur; allt fran hajar till sma, sma insekter som skorpioner och bin. 
for varje djur dom listade, hade dom intervjuat manniskor som hade blivit attackerade/bitna/stuckna och overlevt.
det var en familj som berattade att deras bebis hade blivit stucken av en skorpion i foten, da insekten hade legat i bebisens sko.
ett par vandrade i ett naturreservat da de sprang pa en bjornmamma.
paret blev attackerade och for mannen tog det flera manader att bli aterstalld efter hans mycket svara skador.

en kille fick sin arm avbiten av en haj nar han surfade och har numera en konstgjord arm.



det som var intressant, och hjartevarmande, i denna dokumentar var att ingen av dessa manniskor kande nagon form av hat mot djuren och dom var inte heller hamndlystna.
en kvinna fran PETA pratade i slutet av dokumentaren och sa att det farligaste djuret som finns pa var planet ar manniskan och det som gor oss till aven den grymmaste rasen, ar att vi manniskor SOKER UPP djuren for doda, tortera och ta pals och horn som nagon slags trofé som ska visa hur overlagsna vi ar.
djuren dodar och attackerar i sjalvforsvar och for att fa mat till att overleva. det ar deras instinkt att skydda sina ungar och skaffa mat till dom.
att ge sig ut i vildmarken for att skjuta djur for nojets & palsens skull, ar INTE instinkt.

jag far ofta hora pikar fran vanner och bekanta for att jag har san medkansla for djur och tycker det ar fruktansvart hur vi manniskor behandlar djuren som vi ska leva i samspel med har pa jorden. 
"tank pa alla manniskor som svalter och ar i krig", far jag hora.
ja, det ar jattehemskt och jattesorgligt men det ar ocksa nagot som manniskan sjalv har skapat och stallt till med.

jag ar starkt emot jakt och far standigt hora dumma kommenterar som "men hur kan du da ata kott ? hycklare !"
lat mig bara saga att man behover inte vara vegetarian eller vegan for att kunna kampa for djurens rattigheter, att vilja dom val och att tycka att dom ska behandlas med respekt !
hur man kan ga pa ett stackars litet oskyldigt djur och njuta av att se det plagas, ar nagot som alltid kommer forvana och upprora mig mer an nagot annat.
jag skulle aldrig fa for mig att bara pals och jag forsoker kopa sa bra livsmedelsprodukter som jag bara kan, dar jag vet att djuren har behandlats val. maste jag vara vegetarian for att ha dessa asikter ?!


jag onskar verkligen att tjuvjakt och tortyr av djur kunde stoppas, i hela varlden. det maste stoppas !
det ar sa latt att sitta hemma och "tycka synd" om allt och alla men anda gor man inte ett skit at det.
men tro mig, man kan bidra till forandring !
tycker du det ar jobbigt att se nar djuren flas levande for att nagon rik typ ska kunna bara en snygg pals ? - bojkotta det ! lat helt enkelt bli att kopa sadana produkter ! ju fler som slutar kopa, desto mindre tjanar tillverkarna och desto mindre djur kommer dodas och bli utrotade.
och pa tal om utrotningshotade djur, vill du hjalpa till och hindra att fler djur dodas ? bli fadder ! skank pengar till olika organisationer som arbetar emot just detta, det finns massor av godhjartade manniskor som agnar hela sina liv at att radda djur.




aftonbladet har idag publicerat en artikel om vanvardade minkar.
de fods upp i sma, sma burar dar det lever sina liv. instangda.
ett 50-tal minkar i en och samma bur. dar trampar och tuggar de ihjal varann.
allt for att nagon ska fa en fin liten pals.
jag tycker att ni ska ga in och lasa om detta har, och las framforallt alla kommentarer.
da lovar jag att ni marker att det finns fler manniskor som har samma tankar som jag.
tank om bara alla dessa asikter kunde bli till handlingar.







Djurrättsalliansen har tagit sig in på 15 av Sveriges 75 min









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0